Pattijoen Metsästysseura ry.

Pattijoen Metsästysseura ry on Raahen riistanhoitoyhdistyksen vanhin vireästi toimiva metsästysseura. Seura on perustettu Suomen yhteiskunnallisessa murroksessa vuonna 1914. Seura perustettiin kunnallisen itsenäisyyden ja kunnan alueella olevien riistamaiden suojelemiseksi. Seuran tavoitteena ja johtoajatuksena on yhteistyö maanomistajien ja Pattijoen Metsästysseura ry:n jäsenistön parhaaksi.

Seuran toimintamuotoina ovat luonnollisesti metsästys, riistakannan- ja ympäristön suojelu, valistustoiminta, kenneltoiminta, ampuma- ja kilpaurheilu sekä seuran toimintaan liittyvä yhteisötoiminta.

Seura on tehnyt metsästysvuokrasopimuksia 15.000 ha metsästysalueita, jotka sijaitsevat vanhan Pattijoen kunnan alueella. Vuokranantajina ovat yksityiset sekä yhteisömaanomistajat. Seuran kokonaisjäsenmäärä on noin 500 henkeä.

Seuran varsinaiseksi-, tai koejäseneksi johtokunta voi hyväksyä henkilön, joka asuu Pattijoen Metsästysseura ry:n toiminta-alueen sisällä tai riittävän suuren metsästykseen sopivan maa-alueen vuokrannut maanomistaja.

Seuran keskeinen toimipaikka on Maja-alue Palokankaan maastossa. Omalla maa-alueella sijaitsee rakennusten kokonaisuus, jossa on toiminnan tarvitsemat tilat, maanvuokraajilta lisäalueeksi saatu hirvenjuoksu- ja hiihtoradat sekä luontopolku. Vanha metsästysmaja on saneerattu majoituskäyttöön, joten edellytykset leirien, ajokokeiden ja vastaavien tilaisuuksien järjestämieen ovat parantuneet huomattavasti.  Seuran rakennuksia voidaan vuokrata myös yleiseen käyttöön.